03 March, 2009

Yahudi dan Kafirin secara pukal.

1. Saya amat yakin, bahawa firman Allah dalam surah Al-Baqarah yang berbunyi: "Lan tardha 'anka al-yahudu wa an-nasara hatta..." bukanlah bermakna kesemua Yahudi dan Nasara tidak redha dengan kita. Perkataan Yahudi dan Nasara di dalam ayat itu membawa konotasi juz'iyyah (sebahagian). Ianya bukan kulliyyah (keseluruhan). Konteks ini, boleh dibandingkan dengan lafaz ayat ini sebagai contoh: "Saya makan buah durian" - walaupun lafaznya buah durian, tetapi tidak bermakna keseluruhan buah durian yang dimakan. Maksud sebenarnya: "Saya makan isi buah durian". Maka tidak wajar emosi kemarahan kita disembur secara pukal dalam bab Yahudi.

* jika benar kesemua Yahudi bermusuh dengan kita, maka Muhammad (S.A.W) takkan pernah menikahi wanita Yahudi.

2. Saya juga amat yakin, bahawa doa yang selalu kita baca dalam ayat terakhir surah Al-Baqarah yang berbunyi: ".....anta maulana, fansurna 'ala al-qoumi al-kafirin" bukan bermaksud kita berdoa memohon pertolongan dan perlindungan Allah ke atas kesemua orang kafir. Konteks ayat ini juga sama sahaja dengan konteks ayat Yahudi di atas. Maka tidak wajar juga emosi kemarahan kita dimuntah secara pukal, 'pukul rata' kepada kesemua orang kafir dan yang tidak seagama dengan kita.

* patutkah jika saya berjiran dengan seorang Cina yang beragama Budha, tiba-tiba pada suatu hari jiran saya itu menghadiahkan buah-buahan kepada saya, menyebabkan hati saya timbul buruk sangka dan syak yang bukan-bukan?

---saya yakin bahawa Yahudi dan kafirin dalam ayat-ayat di atas membawa maksud kepada Yahudi dan kafirin yang 'harbiyy' (menindas dan suka berperang), melampaui batas, bersikap zalim sesama manusia lain, mencabuli hak-hak kemanusiaan, ekstrim dan melampau.

No comments: