29 March, 2009

Sembunyikan dosa tersembunyi (1)

Apa yang saya tulis ini, adalah bacaan awam, semua penganut mana-mana agama pun boleh membacanya sebagai pendedahan. Bagi penganut Islam, tulisan ini ditujukan khusus buat mereka. Tulisan ini tidak bermakna saya menyokong perbuatan-perbuatan dosa. Namun, saya cuba ketengahkan beberapa kefahaman yang saya pelajari apabila saya menemui hadith-hadith yang akan saya kemukakan nanti.

Dosa bagi saya ada dua jenis;

1- Dosa terang-terangan berlaku di depan mata manusia @ mungkin juga di belakang manusia namun ia melanggar kepentingan dan hak-hak awam.

2- Dosa yang tersembunyi (tidak diketahui manusia lain, hanya Allah sahaja yang tahu).

Saya hanya mahu bahas tulisan ini kepada dosa jenis kedua. Cuba renungkan hadith-hadith ini:

1- Rasululllah SAW. pernah berkata: “Setiap umatku mendapat perindungan afiat (kekal dalam keadaan selamat) kecuali orang-orang yang terang-terangan. Dan, sesungguhnya termasuk perbuatan terang-terangan itu jika seseorang melakukan suatu perbuatan (dosa @ kesalahan) pada malam hari, kemudian dia berada pada pagi hari, padahal Allah telah menutupinya (Allah menutupinya: perbuatan dosanya tidak diketahui sesiapa, dosa tersembunyi), namun dia (sendiri yang) berkata (bercerita kepada orang lain): "Hai fulan, malam tadi aku telah berbuat begitu dan begini (menceritakan perbuatan dosanya)", padahal sebelum itu Tuhannya telah menutupi, namun kemudian dia sendiri yang menyebarkan apa yang telah ditutupi Allah berkenaan (perbuatan) dirinya (daripada diketahui manusia lain).”
(Hadith riwayat Bukhari, 10/486)

2- Abu Hurairah Radliyallaahu 'anhu berkata: Ada seorang dari kaum muslimin datang menemui Rasulullah SAW ketika baginda sedang berada di masjid. Ia memanggil baginda dan berkata: "wahai Rasulullah, aku telah berzina". (apabila mendengar pengakuan lelaki itu), baginda berpaling darinya dan orang itu ikut berpaling untuk menghadap wajah baginda, lalu berkata: "Wahai Rasulullah, sungguh aku telah berzina". Baginda memalingkan muka lagi, hingga orang itu mengulangi ucapannya empat kali. Setelah ia bersaksi dengan kesalahannya sendiri empat kali, Rasulullah SAW memanggilnya dan bersabda: "Apakah engkau sudah gila?". Ia menjawab: Tidak. Baginda bertanya: "Apakah engkau sudah berkahwin?". Ia menjawab: "Ya". Lalu Nabi SAW bersabda: "bawalah dia dan rejamlah".
(Hadith Muttafaqun 'Alaih)

bersambung...

2 comments:

hakimi mahmud said...

salam..dah add id ym sy? :
andalusi_rafael@yahoo.com
teringin nk smbg

muhammad said...

ok kimi. ni baru ja add.