28 September, 2009

Perkataan "Malaysia" lebih awal, sebelum Jepun datang dan sebelum Malaya merdeka?

Gambar buku bertajuk:
MALAYSIA: A STUDY IN DIRECT AND INDIRECT RULE
(sila klik pada gambar untuk dibesarkan)
Sumber gambar: sejarahnagarakedah

Dahulu, saya pernah menulis suatu posting pendek berkenaan nama Malaysia bertajuk: Malaysia? (klik untuk rujukan)

Kali ini saya mengutip gambar buku yang tertera nama Malaysia keluaran 1937 (20 tahun sebelum merdeka) dan rekod keratan akhbar daripada posting sejarahnagarakedah yang agak baru sebelum hari raya.

Rujukan dan Bibliografi tambahan:
1. Biodata pengarang dan senarai bukunya
2. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, Vol. 197, No. 1, 283
3. National Library of Australia
4. worldcat.org
5. JSTOR, Trusted Archives for Scholarship

Berikut adalah imej keratan akhbar bertarikh: 29 Julai 2009.

(sila klik pada gambar untuk dibesarkan)
Nama Malaysia telah mula digunakan sejak 1889 (120 tahun yang lalu), malah mungkin lebih awal daripada itu. Demikian yang telah direkodkan dalam akhbar The British North Borneo Herald bertarikh 1 Januari 1889. Rekod ini membetulkan rekod yang tersimpan di Arkib Negeri Sabah yang mengatakan nama Malaysia mula digunakan sejak 1929.

Tahniah buat team Empayar Islam Benua Siam Kedah dan saudara 'dragsuperstar' atas pendedahan ini.

baca tulisan ini sepenuhnya..

27 September, 2009

Salam 'Idil Fitri

Selamat Menyambut 'Idil Fitri kpd semua.
"Taqabbalallahu minna wa minkum, amin"
(Semoga Allah menerima seluruh amal drp kami dan kamu)

*klip video:
Sebahagian lagunya dijadikan lagu latar penutup
Jejak Rasul 2009



Album: Without You
Nasheed Title: Asma'u Allah
Artist: Sami Yusuf

Lyrics:

Raheem, Kareemun, 'Adheem, 'Aleemun,
Haleem, Hakeemun, Mateen
(Merciful, Generous, Incomparably Great, All-Knowing
Forbearing, Wise, Firm)

Mannaan, Rahmaanun, Fattaah, Ghaffaarun
Tawwaab, Razzaaqun, Shaheed
(Bestower of blessings, Most Compassionate, Opener, Forgiver
Accepter of Repentance, Provider, Witness)

Allahumma salli 'ala Muhammad, wa aali Muhammad
Ya Muslimeen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon Muhammad
And upon the Family of Muhammad
O Muslims, send salutations upon him)
Allahumma salli 'ala Muhammad, wa sahbi Muhammad
Ya Mu'mineen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon Muhammad
And upon the Companions of Muhammad
O believers, send salutations upon him)

Lateef, Khabeerun, Samee', Baseerun
Jaleel, Raqeebun, Mujeeb
(Gentle, All-Aware, All-Hearing, All-Seeing
Majestic, Watchful, Responsive)

Ghafur, Shakourun, Wadud, Qayyumun
Ra'uf, Saburun, Majeed
(Forgiving, Appreciative, Loving, Self-Existing by Whom all subsist
Most Kind, Patient, Most Glorious)

Allahumma salli 'ala Muhammad, wa aali Muhammad
Ya Muslimeen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon Muhammad
And upon the Family of Muhammad
O Muslims, send salutations upon him)

Allahumma salli 'ala Muhammad, wa sahbi Muhammad
Ya Mu'mineen sallou 'alayh
(O my Lord send salutations upon Muhammad
And upon the Companions of Muhammad
O believers, send salutations upon him)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
La Ilaaha Illahu, Al Malikul Quddoos
(God is Greater, God is Greater
There is no god but Him, the King, the Most Holy)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Rahmanu irham dha'fana
(O Most Compassionate! Have compassion on our weakness)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Ghaffaaru ighfir thunoubana
(O Forgiver! Forgive our sins)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Sattaaru ostour 'ouyoubana
(O Concealer! Conceal our defects)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Mu'izzu a'izza ummatana
(O Bestower of honour! Bestow honour on our Ummah)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Mujeebu ajib du├Żaa'ana
(O Responsive One! Answer our prayers)

Allahu Akbar, Allahu Akbar,
Ya Lateefu oltof binaa (x3)
(O Gentle One! Show gentleness to us)

Oltof binaa
(Show gentleness to us)

*lyrics-credit: thanx to saiymam

baca tulisan ini sepenuhnya..

16 September, 2009

Kartika yang unik 2

Kartika tidak mahu lagi diganggu. Kepada sesiapa yang masih berdegil ingin mengganggunya, akan dikenakan tindakan undang-undang.

"Oleh yang demikian, saya memberi notis bahawa saya tidak mahu lagi diganggu oleh mana-mana orang perseorangan, ahli politik, pertubuhan kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan dan segala perjumpaan yang telah, sedang dan akan dirancang serta apa-apa perhubungan dengan saya sekeluarga hendaklah dihentikan serta merta," kata Kartika dalam satu kenyataan yang dikeluarkan melalui firma guaman Tetuan Adham & Associate pada Rabu.

Kartika berkata beliau akan mengambil tindakan undang-undang terhadap mana-mana pihak yang mengganggu ketenteraman beliau dan keluarganya selepas ini. Baca berita sepenuhnya di sini.

"Selamat menyambut Hari Malaysia 16 Sept dan selamat mencari-cari sisa kebarangkalian Lailatul Qadr"

baca tulisan ini sepenuhnya..

11 September, 2009

Kartika yang unik

Untuk ruang waktu terhad, saya copy-paste dulu sebahagian surat elektronik (e-mail a.k.a mail-e) yang saya terima. Kes di dakwa berlaku di sebuah negeri timur. Sama ada benar atau tidak, saya tidak tahu:

Dalam satu insiden, ketika operasi yang dijalankan sekitar 2005, seorang gadis yang bekerja di salah satu lot premis perniagaan di Pasaraya Billion telah didapati melakukan kesalahan tidak menutup aurat. Maka dia pun kena denda la... setelah surat saman dihulurkan oleh pegawai PBT, ustaz ni pun bagi la nasihat, "..lepas ni diharap saudari insaf dan dapat mematuhi peraturan..peratura n ni bukan semata-mata peraturan majlis perbandaran, tapi menutup aurat ni termasuk perintah Allah. Ringkasnya, kalau taat segala perintahNya, pasti Dia akan membalas dengan nikmat di syurga..kalau derhaka tak nak patuhi perintahNya, takut nanti tak sempat bertaubat, bakal mendapat azab di neraka Allah. Tuhan Maha Penyayang, Dia sendiri tak mahu kita campakkan diri ke dalam neraka... "

Gadis tersebut yang dari awal mendiamkan diri, tiba-tiba membentak "Kalau Tuhan tu betul-betul baik, kenapa buat neraka? Kenapa tak boleh sediakan syurga je? Macam tu ke Tuhan Maha Penyayang?" Mungkin dari tadi dia dah panas telinga, tak tahan dengar nasihat ustaz tu..dah la hati panas kena denda sebab dia tak pakai tudung..

Ustaz tu terkedu sekejap. Bahaya budak ni. Kalau dibiarkan boleh rosak akidah dia. Setelah habis gadis tu membebel, ustaz tu pun jawab: "Dik, kalau Tuhan tak buat neraka, saya tak jadi ustaz. Berapa sen sangat gaji saya sekarang. Baik saya jadi tokey judi, atau bapa ayam.. hidup senang, lepas mati pun tak risau sebab gerenti masuk syurga. Mungkin awak ni pun saya boleh culik dan jual jadi pelacur. Kalau awak nak lari, saya bunuh je. Takpe, sebab neraka tak ada. Nanti kita berdua jumpa lagi kat syurga..Kan Tuhan tu baik?"

Gadis tu terkejut. Tergamak seorang ustaz cakap macam tu? Sedang dia terpinga-pinga dengan muka confused, ustaz tu pun jelaskan: "perkara macam tadi akan berlaku kalau Tuhan hanya sediakan syurga. Orang baik, orang jahat, semua masuk syurga..maka apa guna jadi orang baik? Jadi orang jahat lebih seronok. Manusia tak perlu lagi diuji sebab semua orang akan 'lulus' percuma. Pembunuh akan jumpa orang yang dibunuh dalam syurga..perogol akan bertemu lagi dengan mangsa rogol di syurga..lepas tu boleh rogol lagi kalau dia nak..takde siapa yang terima hukuman. Sebab Tuhan itu 'baik'.

Adakah Tuhan macam ni yang kita nak? Awak rasa, adil ke?"; tanya ustaz.

"Ah..mana adil macam tu. Orang jahat takkan la terlepas camtu je.." rungut si gadis.

Ustaz tersenyum dan menyoal lagi: "Bila tuhan tak adil, boleh ke dianggap baik?"

Gadis tu terdiam.

baca tulisan ini sepenuhnya..

08 September, 2009

Anak-anak tangga kecil mujtahid

Buat para peminat hukum fiqh, juga sesiapa yang bercita-cita menjadi mujtahid (mengidam mahu menjadi mujtahid tiada salahnya), bolehlah membaca artikel ini sebagai langkah-langkah awal menaiki anak-anak tangga kecil. Jangan perhatikan sangat siapa yang menulisnya, yang penting tulisannya diteliti.

"Ke arah melahirkan masyarakat yang mampu berfikir tajam dan berijtihad"

baca tulisan ini sepenuhnya..

Catatan remeh temeh 2 (kemaskini)

Catatan remeh temeh 2 adalah sambungan bersiri kepada tulisan saya yang lalu: "Perkembangan kefahaman Islam: konteks peribadi (Catatan remeh temeh 1)".

Sebagai intro kepada catatan remeh temeh 2, saya utarakan hadith ini:

Rasulullah SAW telah bersabda kepadaku (A'isyah): "Ambilkan timba untukku dari masjid." Jawabku: "Aku sedang haid.." Maka ujarnya: "Haidmu itu bukanlah terletak dalam tanganmu" [Hadis Riwayat Jama’ah kecuali imam al-Bukhari]

Sambungan:

Merujuk hadith pertama di atas, bagi saya, maksud kata-kata: "Haidmu itu bukanlah terletak dalam tanganmu.." mengandung beberapa makna: (1) secara lumrahnya, tiada seorang pun wanita di muka bumi ini yang boleh mengelak daripada keluar haidnya (walaupun menggunakan pil pencegah haid, namun hal itu untuk tempoh tertentu sahaja. Hakikatnya, mereka masih takkan mampu menghalangnya sampai bila-bila). Apa yang mereka hanya mampu lakukan ialah 'menahannya' sahaja. Haid itu di bawah kekuasaan, kehendak dan taqdir Allah atas diri wanita. (2) jika ditafsir secara harfiah pula, haid itu bukanlah teletak pada tangan. Maka mengikut kedua-dua makna ini, tidak menjadi masalah untuk A'isyah masuk ke dalam masjid, asalkan tidak mencemarkan ruang solat dalam masjid.

Rasulullah bersabda: “Lakukan apa-apa yang telah dilakukan oleh orang haji, kecuali jangan bertawaf di Ka’abah sehingga kamu (A'isyah) bersuci.”
(Direkodkan oleh Imam Bukhari dalam Sahih Bukhari: 1650 dan Imam Muslim dalam Shahih Muslim: 1211)

Daripada hadith di atas, dapat saya faham, A'syah hanya dilarang melakukan tawaf sahaja dan tidak pula dilarang memasuki masjid. Ini bermakna, jika beliau ingin sekadar memasuki kawasan masjid (masjid al-Haram) yang memang berada di sekeliling Ka'bah, memang dibenarkan.

*baca juga: Catatan remeh temeh 4, Catatan remeh temeh 3.

baca tulisan ini sepenuhnya..

01 September, 2009

Protes Tiananmen (1989)


Petang tadi Suhaib call. Kami berbual. Dia menyedarkan saya betapa pentingnya kita mengingati sesuatu tarikh atau peristiwa yang berlaku, terutamanya yang melibatkan kepentingan awam. Kadang-kadang masyarakat mudah lupakan sesuatu, sebagai contoh, kenaikan harga minyak. Kalau dulu, harga minyak naik, ramai yang marah. Tapi, hari ini, bila harga minyak naik (mungkin ada yang belum sedar harga minyak telah naik), rata-rata orang seakan sejuk dan senyap sahaja (mungkin diam-diam ubi berisi?). Ada yang baru sedar harga minyak telah naik, termasuk saya.

Suhaib juga menyebut suatu lagi contoh peristiwa yang sudah seakan 'sejuk' dan semakin dilupakan di China -protes yang berlaku pada tahun 1989, dikenali sebagai Tiananmen Square protests- selepas dia membaca tulisan Mara Hvistendahl berjudul “The Great Forgetting: 20 Years After Tiananmen Square” terbitan The Chronicle Review, Bil. 55, Isu ke-38 (terbit 29 Mei 2009) yang diterjemahkan oleh Najwan Halimi bertajuk: "Pelupaan Agung: Dataran Tiananmen Selepas Dua Dekad (I)" .

Maka, barulah hari ini saya tahu bahwa gambar orang sedang berdiri di hadapan kereta kebal yang telah saya masukkan secara tak sengaja dalam posting saya tahun lepas, adalah antara rakaman peristiwa penting di China. Saya angkat rakaman video itu daripada youtube. Selamat menonton. Meremang bulu roma saya menontonnya!

baca tulisan ini sepenuhnya..

Pesanan Allah buat orang Ma-layu

Maaf, saya tak mewakili mana-mana parti, hatta parti kacang soya sekalipun, atau Yong Tau Fu yang putih indah, segar bugar, berais lazat diminum, menjirus membasah rongga tekak yang dahaga saat berbuka puasa. Saya hanya nak sampaikan nasihat. Saya cintakan tanah subur bertuah tempat tumpah darah saya, Malaysia yang tercinta ini. Jangan sesiapa pun berani mencemar keharmonian kaum atau agama kami semua, rakyat Malaysia.

Berikut, adalah pesanan umum Allah kepada seluruh penganut Islam. Namun saya tujukan pesanan ini tepat kepada orang Malayu Malaysia yang menganut Islam sahaja buat masa ini. Kepada penganut agama lain yang membaca tulisan ini, maka anda akan lebih faham selepas ini bahawa Islam melarang para penganutnya mencerca atau mencela sembahan agama lain. Jika berlaku cercaan, maka hal itu tiada sangkut paut lagi dengan Islam melainkan lahir daripada sikap orang-orang yang ekstrim, tidak mahu menurut panduan Allah dan melampaui batas dalam tindakan mereka.

Firman Allah:

"Dan janganlah kamu mencerca sembahan-sembahan yang mereka sembah selain daripada Allah, kerana kelak mereka akan mencerca Allah (pula) secara melampaui batas dengan ketiadaan pengetahuan. Demikianlah Kami memperelokkan pada pandangan tiap-tiap umat akan amal perbuatan mereka, kemudian kepada Tuhan merekalah tempat kembali mereka, lalu Ia menerangkan kepada mereka apa yang mereka telah lakukan."

(Al-An'aam [6] : 108)

Sila baca berkenaan kes demo dan kepala lembu:

1. PM kesal.

2. Misteri kepala lembu.

3. Kenyataan Khairy.

4. Polis mohon maaf.

5. Peserta demo jumpa menteri.

6. Bawa kepala lembu.

7. Pengerusi jawatankuasa itu, Mahyuddin Manaf menafikan kepala lembu yang dibawa ada kaitan dengan Hindu. Baca di sini.

8. Samy Vellu kecam.

baca tulisan ini sepenuhnya..