08 January, 2010

Allah (updated)

Hari itu, Suhaib hantar SMS kepada saya. "Allah sedang 'tersenyum' melihat gelagat para hamba ciptaanNya di Malaysia sedang berebut-rebutkan NamaNya". Demikian kurang lebih nada SMSnya. Titik.

Saya fikir, ada dua golongan (golongan pertama, tidak bersetuju. golongan kedua, bersetuju) umat Islam di Malaysia berkenaan isu keizinan dan penggunaan nama Allah dalam The Herald.

Golongan pertama terbahagi kepada dua alasan:

1. Timbul kekeliruan.

Penggunaan nama Allah dalam The Herald akan menimbulkan kekeliruan kepada umat Islam. Sebagai contoh, jika terdapat seorang penganut Kristian yang meninggal dunia selepas ini, mungkin akan ada ucapan -sebagai contoh- "semoga Allah merahmati Alex". Ucapan ini mungkin tiada masalah bagi penganut Kristian saat itu, namun mungkin dalam kalangan umat Islam -terutamanya remaja Islam- akan terkeliru dan tertanya-tanya mengapa umat Kristian juga menyebut Allah sedangkan mereka adalah Kristian. Jika mereka Kristian dan kami adalah Muslim, mengapa menggunakan nama Allah yang sama? Dan kekeliruan lain yang mungkin timbul.

2. Kristianisasi (sangkaan?)

Mereka berpendapat, dengan mengizinkan penggunaan nama Allah bagi pihak Kristian, adalah merupakan suatu kemudahan perluasan proses kristianisasi ke atas umat Islam di Malaysia. Bagi mereka, dengan penggunaan nama Allah itu, aqidah umat Islam akan mudah terpesong, tergelincir dan murtad.

~ ~ ~ ~ ~

Golongan kedua, golongan yang bersetuju mengizinkan penggunaan nama Allah. Mereka beralasan penggunaan nama Allah oleh pihak Kristian, akan meluaskan lagi ruang dakwah dan merancakkan lagi perbincangan -dialog antara agama- berkenaan Allah dan hakikat syariatNya. Isu ini memang sensitif, namun demi kebenaran, biarlah perbincangan dibuka. Dengan perbincangan, dialog, seminar, forum, pengemukaan pendapat, pengetengahan hujjah dan wacana ilmiyyah dalam kalangan pemuka Islam dan Kristian (dan Yahudi? dan agama lain?) secara jujur, telus, tidak takut-takut, terbuka dan aman, maka diharapkan akhirnya tersembullah kebenaran. Manusia yang beriman kepada kebenaran tidak harus takut untuk saling bersemuka dan berbincang, mengemukakan pendapat.

Bagi golongan kedua ini, kekeliruan umat Islam yang mungkin timbul berkenaan isu ini, bukanlah suatu masalah.

Bukankah 'kekeliruan', 'tergelincir', 'terseleweng' (pendek kata kesemua perkataan yang ber-awalan dengan 'ter..' yang menunjukkan tidak sengaja) adalah suatu proses normal dalam mencari kebenaran? Bukankah semua hal yang berada dalam daerah tidak disengajakan (terlupa, salah faham, tidak tahu, jahil, tidak sedar, tak perasan, pitam, tertidur, hilang akal, gila, terjatuh, tertembak, dll) mendapat kemaafan dan keampunan Allah?

Selingan:
101 East – Malaysia: Whose God?

Adblock

No comments: