30 December, 2009

Biar saya jadi orang baik

"Cik, boleh saya minta tolong?" sambil tersenyum saya bertanya kepada seorang wanita yang sedang bertugas menjaga kaunter pertanyaan di Pusat Membeli-belah The Curve, Damansara, malam Selasa yang lepas. "Ye saya, ada apa ya Encik?" jawab wanita itu. Saya balas: "Gini, saya ada janji nak jumpa kawan saya di sini malam ni, tapi bateri henset saya dah habis pulak, saya tak boleh nak SMS @ call kawan saya tu untuk beritahu saya di mana. Kalau cik ada charger Nokia, boleh saya tumpang cas henset saya untuk 5 minit je, boleh?". "Urm, boleh. Sekejap saya tengok dulu, mungkin charger kawan saya ada dalam laci ni" jawabnya sambil menarik laci kaunter.

Namun setelah beberapa kali saya mencuba, ternyata pengecas di hadapan wanita itu tidak dapat digunakan. Mungkin telah rosak. Saya, lalu, mengucapkan terima kasih. Timbul idea untuk mencari kedai @ warong-warong topup. Mungkin di situ saya boleh mendapatkan pengecas.

Tiba di tingkat bawah, ada sebuah kedai seorang lelaki muda Cina yang menjual topup. Saya senyum dan berdiri di hadapannya. "Bos, boleh saya minta tolong? Kalau boleh, saya nak pinjam charger untuk sekejap saja, dalam 5 minit je, saya sanggup bayar. Saya kecemasan, saya ada janji, nak hubungi kawan saya", saya menjelaskan. "Oh, boleh-boleh. Sekejap ya", balasnya sambil mencari sesuatu. Dia serahkan pengecas kepada saya. "Kenapa penting sangat, you mau pegi dating ke?", dia berseloroh. Saya tergelak kecil, "tak ade lah, bukan buah hati la, ini kawan lelaki la", balas saya.

Setelah 5 minit berlalu, saya mengucapkan terima kasih kepada lelaki Cina itu. "Bos, dah habis cas la bos. Mau kira macam mana ni, berapa saya mau bayar?", saya bertanya. Dia tersenyum dan membalas: "Harini you janji sama kawan you mau jumpa kan? Ok la, you janji punya hal, apa kata, biar saya jadi orang baik la harini. Saya kasi you free la, saya mau tolong you saje". Saya tersenyum lagi: "Terima kasih, semoga perniagaan you semakin maju!"

4 comments:

Aku Azman said...

amboi pi the curve tak ajak aku pun...hehehe

muhammad said...

klu aku ajak pn, msti hg xkn mai punya :) sbb hg tgh brcuti di taiping la pon. :)

awa said...

dating dgn sape tu??

muhammad said...

'dating' dgn Mas Ali Fansuri la. :)