01 September, 2009

Protes Tiananmen (1989)


Petang tadi Suhaib call. Kami berbual. Dia menyedarkan saya betapa pentingnya kita mengingati sesuatu tarikh atau peristiwa yang berlaku, terutamanya yang melibatkan kepentingan awam. Kadang-kadang masyarakat mudah lupakan sesuatu, sebagai contoh, kenaikan harga minyak. Kalau dulu, harga minyak naik, ramai yang marah. Tapi, hari ini, bila harga minyak naik (mungkin ada yang belum sedar harga minyak telah naik), rata-rata orang seakan sejuk dan senyap sahaja (mungkin diam-diam ubi berisi?). Ada yang baru sedar harga minyak telah naik, termasuk saya.

Suhaib juga menyebut suatu lagi contoh peristiwa yang sudah seakan 'sejuk' dan semakin dilupakan di China -protes yang berlaku pada tahun 1989, dikenali sebagai Tiananmen Square protests- selepas dia membaca tulisan Mara Hvistendahl berjudul “The Great Forgetting: 20 Years After Tiananmen Square” terbitan The Chronicle Review, Bil. 55, Isu ke-38 (terbit 29 Mei 2009) yang diterjemahkan oleh Najwan Halimi bertajuk: "Pelupaan Agung: Dataran Tiananmen Selepas Dua Dekad (I)" .

Maka, barulah hari ini saya tahu bahwa gambar orang sedang berdiri di hadapan kereta kebal yang telah saya masukkan secara tak sengaja dalam posting saya tahun lepas, adalah antara rakaman peristiwa penting di China. Saya angkat rakaman video itu daripada youtube. Selamat menonton. Meremang bulu roma saya menontonnya!

No comments: