11 April, 2009

Pil penahan sakit

Ada dua jenis pil. Satu, pil penahan sakit. Dua, pil penambah sakit. Yang berwarna merah, pil penambah sakit. Yang berwarna hijau, pil penahan sakit. 10 butir pil merah diberikan kepada 10 orang responden berbaju merah, sebutir untuk setiap orang. Mereka mengenakan baju merah sebagai tanda mereka yang menelan pil-pil merah itu. Begitu juga yang berlaku kepada pil hijau, ditelan oleh mereka yang berbaju hijau.

Selepas kesemua 20 orang responden menelan pil-pil yang diberikan tadi, mereka dikenakan sedikit renjatan elektrik voltan rendah yang tidak berbahaya, sekadar mencetuskan rasa sakit sedikit ke atas setiap responden tadi. Mereka dikenakan jumlah voltan renjatan yang sama nilainya, menyebabkan mereka menjeritan kecil. Yang berbezanya cuma, ada jeritan yang kuat dan ada jeritan yang perlahan. Kebanyakan responden berbaju merah akan menjerit lebih kuat berbanding responden berbaju hijau.

Setelah tamat sesi menelan pil dan dikenakan renjatan elektrik tadi, mereka semua diberikan penjelasan oleh penyelia ujian. Menurut penyelia itu, pil merah dan pil hijau tadi sebenarnya adalah pil yang sama -mengandungi bahan yang sama- tidak sedikit pun berbeza, iaitu dihasilkan daripada gula semata-mata yang biasa digunakan dalam minuman. Cuma, pil-pil itu sengaja diwarnakan dengan dua warna yang berbeza -merah dan hijau- dan sengaja dinamakan dengan dua nama yang berbeza -'pil penahan sakit' dan 'pil penambah sakit'.

Jika begitu, mengapa kebanyakan responden yang berbaju merah menjerit lebih kuat berbanding yang berbaju hijau, walaupun nilai voltan renjatan yang dikenakan kepada setiap responden adalah sama dan kandungan bahan dalam pil yang ditelan tadi juga adalah sama?

Apakah pil penahan sakit yang anda pilih dan telan, dalam menempuh kesakitan hidup anda?

2 comments:

hakimi mahmud said...

psycho ja semua ni..

muhammad said...

hehe.. :) mmg psiko beb. bukn apa nakula, sy skali skala duk fikir samaada minda kita pn jd faktor kpd natijah tingkah kita, trutamanya dlm khidupan sharian.