21 August, 2008

Pesta sesumpah

Sumpah ada dua jenis. Jenis pertama, sumpah benar. Yakni, tubuh yang bersumpah, berkata benar. Jenis kedua, sumpah palsu. Yakni, tubuh yang bersumpah berkata bohong. Siapa yang berkata benar dalam sumpahnya, sudah pasti akan selamat bila dia dihidupkan sesudah mati. Cuma, semasa hidup di atas dunia, kadang kala dia kelihatan selamat dan kadang kala dia kelihatan ditimpa musibah.

Andai dia selamat, maka segala puji bagi Tuhan. Andai dia tetap ditimpa musibah walau sumpahnya benar, itu adalah ujian dan perancangan Tuhan buat dirinya. Begitu juga tubuh yang bersumpah palsu. Di dunia, kadang kala dia selamat dan kadang kala dia memang menderita lantaran sumpah palsunya. Tapi yang pastinya, dia memang takkan selamat selepas dia dihidupkan semula, melainkan Tuhan ampunkannya.

Laknat Tuhan adalah sesuatu yang abstrak. Subjektif. Kita tidak tahu, apakah sesuatu musibah yang menimpa tubuh yang bersumpah itu, deklasifikasikan sebagai laknat Tuhan-bagi sesiapa yang bersumpah palsu-atau sekadar ujian bagi menaikkan darjat-bagi sesiapa yang bersumpah benar- kerna kita belum ketemu sumber-sumber dalam agama yang mengkelaskan sesuatu musibah itu sebagai laknat Tuhan kepada sumpah palsu. Maka, tiada siapa belum berhak untuk mengatakan sesuatu musibah yang menimpa seseorang itu adalah laknat Tuhan kepadanya, melainkan terdapat alasan dan sandaran yang sahih dalam hal ini.

Bersumpah untuk mendakwa seseorang, tidak boleh dilakukan melainkan dakwaannya itu dibicarakan dahulu dan dibentangkan hujahnya di mahkamah. Mengapa? Kerana andai sumpah boleh didahulukan, maka akan berleluasalah budaya sumpah mudah dalam kalangan masyarakat. Maka, setiap kejahatan juga akan menggunakan alasan sumpah, untuk menutup kejahatan mereka dan akan bertebaranlah sumpah-sumpah palsu dalam kalangan mereka, tanpa dibicarakan di mahkamah terlebih dahulu. Maka, apa yang akan kita katakan kepada sesiapa yang mendahulukan sumpahnya sebelum melalui penghujahan pertuduhan dan perbicaraan di mahkamah?

Picture source

No comments: