19 August, 2008

Rasa berTuhan

Ada seorang pemuda Muslim yang kehabisan wang. Dia agak lapar. Masalah pula bertimpa-timpa menghujani dirinya. Sudah terjatuh, ditimpa tangga pula. Dia menangis keseorangan. Teresak-esak. Dia sudah mati akal dan tidak mampu bertahan lagi. Lalu, dia bingkas bangun dari kerusinya dan terus sujud. Sujud yang bukan solat. Hanya sujud semata-mata. Dalam sujud itu dia berbisik sambil teresak berlinangan air mata. Air matanya jatuh menitis di atas hamparan baldu: "Tuhan..jika Kau benar-benar wujud, tunjukkanlah kuasaMu. Aku lapar dan tiada wang. Berikanlah aku makanan. Berikanlah aku wang".

Setelah puas mengadu, dia menyambung kerjanya. Setengah jam kemudian, dengan tidak semena-mena, datang seorang wanita dewasa, mengetuk-ngetuk pintu biliknya. Wanita itu memberikannya sedikit wang. Dan sedikit buah-buahan dari kampungnya. Hati pemuda berbunga dalam diam dan masih tergamam. Hatinya berbisik terkejut: "Oh Tuhan!!..Rupa-rupanya Kau memang benar-benar wujud!! Walau aku belum pernah melihatMu, Kau memang wujud!! Rupa-rupanya Kau melihat dan mendengar keluh esak tangisku tadi. Kau memang Tuhan Yang Maha Mendengar lagi Melihat. Kau Maha Pemurah dan Kaulah Tuhan sebenar, Yang Satu, Maha Kaya dan Maha Mengasihani..".

Pengalaman bertuhan, adalah berbeza-beza bagi setiap manusia, walau kadang-kadang sama. Boleh jadi, jika pemuda yang lain cuba meniru tanpa tumpah apa yang pemuda Muslim tadi lakukan, belum tentu hasilnya serupa. Boleh jadi juga serupa. Boleh jadi juga tidak membuahkan hasil (pada zahirnya). Boleh jadi juga lain pula jadinya. Pengalaman pemuda Muslim tadi bukanlah suatu yang putus. Tidak mutlaq. Terpulanglah apa sangkaan hamba kepada Tuhannya. Natijahnya, terpulang kepada Tuhan.

4 comments:

Anonymous said...

H. Fansuri said: "Rasa Bertuhan akan hadir apabila kita susah. Tetapi, kenapa apabila kita senang, rasa bertuhan mula pudar?

Oh Tuhan, berikanlah kami rezeki yang lebih, lebih dan lebih lagi."

H Fansuri,
SPKB

Anonymous said...

cahaya said: "Inipn stu misteri yg belum terungkai. Sy blum ketemu jwpn. Sy pernah fikirkn dulu. Sy mcari2 alasan n sbb2nya: "kenapa masa senang, manusia lebih cenderung pudar n lupakan Tuhan?". Andai kita ketemu faktor2 trjd kes ni, maka dptlah kita singkirkn faktor2nya, agar smua manusia bleh lebih nikmati rasa berTuhan di saat senang, sptmana di saat susah. Ada org mnjwb dg jwpn tipikal: "dh fitrah manusia mcm tu. Keluh kesah saat susah. Mulalah dia cari sstu yg bleh mbantu. Dia mmg akn ingat Tuhan saat susah, sbb dia tahu hnya Tuhan bleh bantu. Tp lupakn Tuhan saat senang". Saya katakn: "iya lah, tp kenapa? knapa saat susah je ingat, saat senang lupa?". Masih misteri..

Anonymous said...

In fact aethis pun bila bawa kereta tetiba brek keta tak makan.. terpacul juga Oh My God!

Anonymous said...

Malah, masyrakat arab jahiliah pn dh kenal Allah, sblm kelahiran Muhammad. Bila ditanya siapa yg mjadikan langit n bumi? Mreka jwb Allah. Bila ditanya siapa yg turunkan hujan? Mreka jwb Allah.

lihat surah 29:61 & 63, juga surah 31:25 di dalamrujukan terjemahan Quran

Sebab tu lah skg ni Allah menjadi rebutan ramai.