03 June, 2008

Kebencian terpilih (1)

Saya dan Haji Amar sedang minum-minum malam di sebuah kedai makan. Tiba-tiba berlaku kemalangan jalan raya di hadapan saya. Bunyi dentum yang tidak kurang kuatnya kedengaran memecah suasana. Semua mata melihat kearah jalan. Namun pandangan saya agak terhalang dengan sebatang pokok menyebabkan saya tidak dapat melihat dengan tepat kenderaan yang terlibat dengan kemalangan.

Tiba-tiba, seorang lelaki berbangsa Cina, lari tanpa memakai selipar di hadapan saya. Seorang pemuda Melayu bersama dua tiga orang rakannya mengejar sangat hampir, sambil menghayunkan topi keledarnya berkali-kali, sangat hampir mengenai badan lelaki Cina tersebut. Saya bingkas bangun untuk melihat lebih dekat agar saya mudah faham apa sebenarnya yang terjadi. Saya tidak berani menghalang, entah-entah saya pula menjadi mangsa belasahan emosi marah mereka.

Seorang Pak Lebai berani mengambil inisiatif, melintas jalan dan menghalang pemuda-pemuda Melayu tadi, sekaligus menenangkan suasana marah dan tegang itu. Dia kelihatan cuba memujuk mereka dan beberapa kali berbual balas dengan lelaki Cina tadi.

Adilkah tindakan awal yang dilakukan para pemuda Melayu tadi? Mengapa Lebai tadi tidak turut serta mengejar dan membelasah lelaki Cina itu bersama-sama para pemuda Melayu tadi? Mengapa dia memilih untuk menjadi orang tengah? Apa akan jadi, jika suasana tadi tidak terkawal, dan lelaki Cina itu mati dibelasah pemuda-pemuda Melayu itu?

No comments: