17 July, 2008

Ramah dan diam

Ada seorang peramah dan seorang pendiam. Si peramah mengeluh dan mengadu perasaan kepada si pendiam. Katanya, aku teringin menjadi pendiam semacam kamu. Ya lah, apabila aku ramah,aku akan banyak mengguriskan hati orang lain, mengumpat, tersalah kata, bergurau yang melampau dan kes-kes kesalahan lidah yang lain. Aku cemburu dengan kamu, aku teringin menjadi pendiam. Apabila diam, kurang lah dosa.

Si pendiam membalas luahan. Aku pula teringin menjadi peramah semacam kamu. Kamu tidak tahu betapa sepinya duniaku dan hidupku apabila aku berdiam diri. Ramai orang yang sering memandang serong kepadaku lantaran aku ini pendiam. Ramai juga yang tidak percaya kepada diriku. Pendek kata, pendiamnya diriku ini, tidak meyakinkan ramai orang. Apabila aku cuba bergurau senda, gurauan aku akan dianggap aneh kerna biasanya aku diam. Gurauan aku dipandang asing. Akhirnya diamnya aku menjadi-jadi. Semakin diam lah aku.

No comments: